4 tilfeller hvor det er smart å outsource markedsføringen

Er det vanskelig å komme på noe å publisere på sosiale media? Eller er det aldri tid og anledning til å lære seg hvordan man markedsfører seg på nett? Løsningen er å gi den oppgaven til noen andre.

14.Des 2020 av Ingrid Vetås

I bedriften din er det bestemt at det skal satses fullt på digital markedsføring. Målet er å få flere kunder, bygge bedriftens merkevare, og få mer trafikk. Spørsmålet er: Når vet man om man skal ta fatt på oppgaven selv, eller om det er best å la noen andre ta seg av det?

Når bør man leie inn ekstern hjelp?

Bedrifter rundtom outsourcer arbeidsoppgaver hele tiden. Enten fordi man ønsker å spare kostnader, har behov for mer kompetanse, eller kanskje trengs en annen type kompetanse enn man allerede har i bedriften. Men hva med markedsføringen? I små og mellomstore bedrifter er det ikke uvanlig at all markedsføring blir håndtert av de ansatte selv i tillegg til å skjøtte sine daglige gjøremål.

1. Hvorfor eie når du kan leie?

Leier du et firma til å ta seg av markedsføringen, har du fleksibilitet til å bestemme hvor lenge leieforholdet skal vare, du og dine ansatte sparer verdifull tid som kan brukes på kjernevirksomheten. Leie av markedsføringstjenester er et smart alternativ dersom du er usikker på om det er lønnsomt å ansette en i firmaet ditt til å gjøre jobben.

2. Du har ikke nok kunnskap om markedsføring

Vil dere satse på digital markedsføring kan det være mye å sette seg inn i; Kampanjeoppsett, organisere publisering av innhold, gjennomføring og overvåking.

3. Du havner bak skjema

Du har laget en plan på hva som skal publiseres, men mangel på tid og ressurser gjør at markedsføringen havner nederst på prioriteringslisten.

4. Du vil enkelt og greit slippe å holde på med dette selv

Syns du det rett og slett er litt kjedelig, og det frister lite å sette i gang med markedsføring på egenhånd, vil det enkleste være å la noen andre ta seg av det.

Eksempler på oppgaver du fint kan gi til et markedsbyrå

Når vi jobber med sosiale medier for en kunde, går vi gjennom grunnleggende punkter for å danne oss et bilde av bedriften, hva dere jobber med, hvilke produkter og tjenester dere tilbyr, hvem som er målgruppen ol. Vår oppgave går ut på å få ut relevant informasjon som gir verdi til målgruppen, som vekker interesse, og som vil gi høy rangering på Google. Deretter lager vi en publiseringsplan: Hvilket innhold skal publiseres, hvilke kanaler skal det publiseres på, når skal det gjøres, hvor ofte skal det gjøres og hvordan skal innholdet se ut. Men vil man bli synlig på nett er det flere oppgaver som må gjøres:

Facebook annonsering og kampanjer

Vi lager annonser og kampanjer som er rettet mot din målgruppe med jevn oppfølging og optimalisering.

Sosiale media

Vi skaper og publiserer innhold basert på firmaets fokusområder: Artikler, organiske innlegg, bilder og film. Vi holder oversikten og deler relevant innhold, samtidig sørger vi for at kunder som tar kontakt via sosiale media blir fulgt opp.

PS: Vi må ikke glemme viktigheten av en optimalisert webside.

Vi sørger for at firmaet ditt ser bra ut på nett

Er kontaktinformasjonen tilgjengelig og korrekt? Er bildene av god kvalitet? Finner kundene den informasjonen de søker etter? Dersom noen søker opp firmanavnet deres er førsteinntrykket superviktig!

Du kan gjøre litt selv også, hvis du vil

Er du en skriveglad type, som har mye på hjertet, eller synes du det er gøy å ta bilder av ting som skjer på jobben? Det er ingenting i veien for å ta del i «de gøye tingene» Vi kan være din sparringspartner og rådgiver/filter. Send inn teksten og bildene til oss, så tar vi oss av resten.

Vi arrangerer mobilfotokurs for kundene våre, hvor vi går gjennom tips og triks til hvordan man tar best mulig bilder, samt enkel redigering.

Målet med kurset er at man skal kunne ta ok bilder med mobilen som kan tas i bruk på sosiale medier og webside.