Ja, takk! Vi ønsker topplassering i Google

Alle vil ligge øverst på Google. Høy rangering, mer synlighet, god trafikk og flere henvendelser. Men hvordan velger Google ut hvilken websider som skal få den æren? Og hva kan vi gjøre for å bli valgt?

24.Des 2020 av Sindre Gusdal

“Det er bare å bruke søkeordet i teksten, eller?” Dette er det vanligste svaret vi får når vi nevner søkemotoroptimalisering (SEO) og plassering i Google til våre kunder. Dette var kanskje korrekt i 2003, men ikke i dag. Med tusenvis av websider som vil ligge øverste i Google, er det langt flere kriterier som skal innfris.

Hvordan velger Google ut hvem som skal ligge øverst?

Google sier lite om hvordan de velger ut hvilken oppføring som skal rangere øverst, eller hva man skal gjøre for å rangere på topp. Men det vi vet er at Google alltid er på jakt etter den websiden som gir best informasjon til brukeren.

Google ønsker er å være verdens beste søkemotor, og dermed må de servere den beste informasjonen som er tilgjengelig på nett. Ergo må websiden din ha godt innhold for å ha sjanse på topplassering.

Noen viktige elementer

Selv om Google holder kortene tett til brystet, vet vi med sikkerhet at disse faktorene er viktig for å rangere høyt:

  • Besøkstid. At besøkede oppholder seg lenge på websiden.
  • Domene. Alder på domenet og lenker fra andre sider.
  • Tekniske spesifikasjoner. God kode, raske websider og brukervennlighet.
  • Mobil. Fungerer bra på alle enheter og skjermstørrelser.
  • Tekster. Filnavn, URL, titler, overskrifter, søkeord mm.
  • Lenker. Interne, eksterne og inkommende lenker av høy kvalitet.
  • Oppdateringer. Nytt og levende innhold av bra kvalitet.

Et Google-søk består av Google Ads, Google Maps, YouTube mm.

Alle overnevnte produkter er mikset sammen når Google presenterer ditt søk. Så å rangere høyt i Google er mer enn bare en god plassering i de organiske oppføringene.

Kan man betale seg til topps?

Mange tror det er mulig å bare betale seg til en topp plassering, men Google tillater ikke dette. En slik rutine ville ødelagt Google som verdens beste søkemotor, og derfor vil websider og annonser av høy kvalitet alltid få beste plassering. Budsjettet har en påvirkning på antall visninger.

Når vi snakker om å betale seg til topp, mener vi annonsene som er øverst i søket. (Disse annonsene er alltid merket med “ADS”)

Søkeord og søkefraser er nøkkelen til suksess

Når vi jobber med rangering i Google, handler det mye om søkeord og optimalisering av innhold rundt 1 enkelt søkefrase. Hva er den perfekte søkefrasen?

  • Mange potensielle søkere og potensielle kunder
  • Lite konkurranse blant andre websider og annonser

Å finne slike ord er ikke lett, og i mange tilfeller må man bare finne seg i at konkurransen er stor. Da er målet å få sin del av kaken.

Dette krever innsats på flere områder. Webside, annonser mm. Og man bør ha en strategi på både betalte og organiske søk.

Hva er de beste søkeordene

Er du en slakter i Bergen ønsker du gjerne å rangere høyt når noen googler “kjøtt og ribbe”.

Men det vil være langt mer lønnsomt å komme øverst i Google når noen googler “slakter i bergen”.

Hvorfor? Jo, det er fordi søkeren i sistnevnte søkefrase, er langt mer tilbøyelig til å konvertere. De er på jakt etter dine tjenester i ditt område. I førstnevnte setning, kan det dreie seg om oppskrifter og opphav. Disse personene har gjerne ingen intensjon om å oppsøke en slakter, eller handle kjøtt i det hele tatt.

Konverteringer

Når en ønsket handling finner sted på websiden, kaller vi det en konvertering. Det kan være at noen sendte en mail, ringte til kundesenteret, sendte inn et kontaktskjema, kjøpte en vare eller bare såg en video vi ville promotere.

Topp plassering i Google tar tid. Vær realistisk .

Når man begynner med optimalisering av websider må man være realistisk. Ting vil ta tid, koste litt penger og innsats. Men det som er 100% sikkert, er at om man ønsker en topp plassering i Google for å generere trafikk og henvendelser, må man ta grep. Og da er målet å komme høyt i ads, maps og organiske søk.

For dersom dere rangerer på 56. plass i Google, vil trafikken være veldig lav. Når trykket du deg ned til side 6 på Google? Mest sannsynlig aldri.

Vi har jobbet med optimalisering av websider i 20 år. Dette er vi gode på. Våre produkter er skreddersydd for denne oppgaven.

Relaterte artikler

Illus: Hva skal du publisere på sosiale medier?

Hva skal du publisere på sosiale medier?

Å vite hvilken informasjon man skal dele på nett er vanskelig. Uten en plan, ender man opp med bare nyheter om egen …

Illus: Et bilde sier mer enn 1000 ord - så hva med film?
22 Des. 2020

Et bilde sier mer enn 1000 ord - så hva med film?

Ordtaket om at et bilde sier mer enn 1000 ord er ganske kjent. Bilder har man lenge brukt på internett. Nå er det filmer som gjelder.

Illus: 4 tilfeller hvor det er smart å outsource markedsføringen

4 tilfeller hvor det er smart å outsource markedsføringen

Er det vanskelig å komme på noe å publisere på sosiale media? Eller er det aldri tid og anledning til å lære seg hvordan …