Et bilde sier mer enn 1000 ord - så hva med film?

Ordtaket om at et bilde sier mer enn 1000 ord er ganske kjent. Bilder har man lenge brukt på internett. Nå er det filmer som gjelder.

22.Des 2020 av Espen Søderstrøm

Tidligere var det ikke mulig å bruke filmer på websider. Teknologien var ikke tilgjengelig. I dag har dette endret seg, og vi kan mer eller mindre benytte film overalt. Hva med en firmapresentasjon øverst på websiden? Annonse på YouTube? Teaser som Facebook cover?

Bruk film fordi det engasjerer

Hva tror du skaper mest interesse? Et bilde av en gravemaskin med tilhørende tekst. Eller film av samme maskin i arbeid, intervju av maskinfører og voiceover med informasjon om bruksområder og spesifikasjoner?

Nettopp. Sistnevnte er langt mer interessant. Med film oppnår man mer trafikk, og leverer mer informasjon på kortere tid.

Og tid er viktig! De fleste har dårlig tid på internett. Det er ikke uten grunn at Google straffer trege websider i søkemotoren sin, og at raske nettbutikker selger bedre enn trege butikker. På nett er vi mer utålmodig enn vanlig. Så folk er mer tilbøyelig til å se filmer enn å lese mye tekst.

Vi produserte både websider og webshop til Bjørnar's Transport. Deretter måtte vi så effektivt som mulig spre budskapet om at man sparer 10% ved å handle online. Film ble løsningen. Den er nå perfekt som Facebook cover, introduksjon på webside og på annonser.
Kombinasjonen av film og tekst er alltid en sikker vinner.

Vi spurte Sindre Gusdal i Absoluttweb, om hva han mener om film på websider.

– Kun tekst kan jo bli oppfattet som kjedelig og tungt fordøyelig. Særlig om tekstene er lange og har dårlig formatering.

Så istedenfor å skrive side opp og side ned om hvordan ett produkt fungerer, så kan man med fordel bruke film. Kombinasjonen av film og tekst er alltid en sikker vinner, sier Sindre.

Men det er ikke bare den besøkende som får en bedre brukeropplevelse. Også Google bryr seg om dette når websiden din skal rangeres. Dette er fordi websiden oppnår god besøkstid. (At folk er lenge på siden din og at de ikke forlater denne omgående). Det er bra i Google sine øyne.

Bruker folk tid på en webside, må websiden være bra. Og det er jo logisk. Og hvem ønsker ikke rangere høyt i Google!

Ikke alle filmene trenger å bli produsert av et filmselskap.

Vi oppfordrer alle til å dele informasjon om hva som rører seg i bedriften. Faktisk er dette mye av forretningsideen til ESG Media. Men dette krever innhold i form av tekster, bilder og film.

Når det gjelder film kan man med fordel benytte seg av mobiltelefonen. Idag har disse spesifikasjoner som gjør det mulig å både filme, redigere og publisere filmer til websiden og sosiale medier.

Man kan f.eks filme gjennomføringen av et prosjekt i flere steg. Deretter sette sammen klipp av filmen og laste de opp. Alt på mobilen.

Profesjonelle filmer via Senterfilm AS

Vi produserer filmer for web, via vårt filmselskap Senterfilm AS. Fortell oss hva du ønsker filmen skal oppnå, sammen lager vi en film som gjør jobben.

Les mer

Relaterte artikler

Illus: 4 tilfeller hvor det er smart å outsource markedsføringen

4 tilfeller hvor det er smart å outsource markedsføringen

Er det vanskelig å komme på noe å publisere på sosiale media? Eller er det aldri tid og anledning til å lære seg hvordan …